niedziela, 12 czerwca 2016

Falafel - arab. فلافل falāfil, hebr. פלאפל falafel, znany w Egipcie jako طعمية ṭa‘mīya pieczone kotleciki z przyprawionej ciecierzycy . Jest to bardzo popularna wegańska potrawa w krajach arabskich. Często podawany w barach typu fast food jako wegańska alternatywa kebabu w picie - moja wersja na sałatce z selera naciowego z dipem czosnkowym. 

falafel 

Skład :

Puszka ciecierzycy konserwowej – można ugotować ją również samemu

Połowa cebuli

1 ostra papryczka chilli

Natka pietruszki

2 małe ogórki małosolne lub konserwowe

Kawałek pora

1 jajo od kur nietorturowanych

Przyprawy : curry, kumin, kardamon, kolendra, kurkuma

 

Dip : jogurt naturalny, czosnek, koperek, sól, pieprz

 

Sałatka : seler naciowy, rzodkiewka, ogórek świeży, papryka, natka pietruszki, szczypiorek + sos vinegrete

falafel 

Przygotowanie :

Ciecierzycę odsączamy z wody, wrzucamy do blendera wraz z pokrojoną cebulą, papryczką, pietruszką, ogórkami, porem, jajem oraz przyprawami i miksujemy na gładką masę. Jeżeli konsystencja będzie za rzadka możemy dodać trochę płatków owsianych – nie używam bułki tartej – wymieszać i odstawić na 15 minut , aby masa zgęstniała a płatki wchłonęły nadmiar wilgoci.

Z powstałej masy formujemy dowolnej wielkości i kształtu kotleciki, ja robię coś w rodzaju hamburgerów za pomocą oringu , wkładamy je do pieca rozgrzanego do 200 stopni i grillujemy przez około 15 do 20 minut , tak by się zrumieniły od góry. Ja zazwyczaj wykładam je na blaszce pokrytej folią aluminiową. Dobrze pieką się w piekarniku z funkcją grilla od góry. Oczywiście można je też usmażyć na patelni , najlepiej na oleju kokosowym, ale pieczone zdrowsze.

Do naszej masy możemy dodać zawsze inne składniki np. podsmażone pieczarki z cebulą, startą marchewkę, koperek, muszą to być jednak składniki , które nie puszczą nam wody do masy. Ogórków małosolnych użyłem ze względu na to , że jest na nie sezon , zimą można użyć kiszonych lub konserwowych. 

falafel 

…gotowe…smacznego…

 

Gdyby rzeźnie miały szklane ściany, każdy byłby wegetarianinem.

                                                                           [ Paul McCartney ]

 

niedziela, 05 czerwca 2016

Szpinak kojarzy się z bólem przeżuwania , smakowania i tak dalej, zielone coś dla zająca, mówią  przeciwnicy sałaty , dziś szybko,  prosto i niezauważalnie  ze szpinakiem , bo w koktajlu ...ale i FIT...BARDZO POŻYWNIE...  fit


Skład : 

szpinak - dwie duże garście

banan

pomarańcza jedna

cytryna 

Przygotowanie :

Zmiksować wszystkie składniki , dodając sok z cytry według uznania. 

....smacznego... fit...

...szpinak - zielona eminencja kuchni...

                                                            [ja]

Tagi: szpinak
19:39, rafal-szwaylik , FIT KUCHNIA
Link Komentarze (3) »
niedziela, 15 maja 2016

Oto zestawienie dwóch składników - mięsa i warzyw - idealne na fit obiad. Łatwe do przygotowania, z małą ilością składników i co najważniejsze pożywne i dodające energii na dalszą część dnia. 

stek

Skład :

plaster wołowiny 120 g

seler naciowy

papryka czerwona

ogórek

natka pietruszki

jogurt naturalny

pieprz

sól

stek

Przygotowanie:

Stek najlepiej przygotować według własnego pomysłu i dostępnego sprzętu, ja czasem marynuję dzień wcześnie plaster wołowiny w oleju rzepakowym , papryce słodkiej i tymianku oraz pieprzu.

Przed smażeniem oczyszczam z przypraw mój kawałek mięsa, kładę na mocno rozgrzanej patelni grillowej , po minucie z każdej strony, po czym dopiekam w piecu przez 10 minut w temperaturze 180 stopni. Po wyjęciu z piecyka pamiętać należy , żeby nasz stek odpoczął , czyli poleżał 5 minut , po tym czasie podajemy. Dopiekać można krócej , wtedy będzie bardziej krwisty, ale to już kwestia indywidualnych upodobań dotyczących spożywania wołowiny, mój jest dobrze wysmażony. 

W czasie gdy stek się dopieka, można przygotować sałatkę, czyli seler pokroić cieniutko, pozostałe składniki dowolnie - doprawić można pieprzem , ale niekoniecznie solą, zamiast jogurtu może być oliwa z oliwek.

...gotowe...smacznego...

 

"żyjemy tak jak śnimy - samotnie"

                                [Joseph Conrad]

Tagi: stek
08:44, rafal-szwaylik , FIT KUCHNIA
Link Komentarze (1) »
wtorek, 03 maja 2016

Oto dwie niezwykle proste zarówno w składzie jak i przygotowaniu przekąski , które spożyć można między głównymi posiłkami. Szybko, smacznie, zdrowo no i oczywiście fit...

Fit przekąska

Skład :

Jajo od kur z podwórka

liście szpinaku

sałata dolnego rodzaju

rzodkiewka

papryczka chilli

kapary

ser dojrzewający typu Lazur

łosoś wędzony

skondensowany ocet basamiczny

pieprz

Fit przekąska

Przygotowanie :

Jajko najlepiej ugotować na parze na półmiękko, pozostałe zaś składniki umyć, pokroić dowolnie i połączyć ze sobą. Przekąskę tę można przyrządzić w wersji wegetariańskiej rezygnując z łososia, dodać można wtedy więcej sera oraz kapary. 

Fit przekąska

Nie solimy ponieważ zarówno kapary oraz łosoś są dostatecznie słone - tylko pieprz, najlepiej świeżo mielony. Całość skropić można oliwą z oliwek wymieszaną z sokiem z cytryny i czosnkiem, octem balsamicznym lub np. olejem z pestek dyni - rzecz gustu i smaku. 

Fit przekąska

...gotowe...smacznego...

 

"podaruj swoją nieobecność tym, którzy nie cenią twojej obecności"

                                                                                         [ja]

Tagi: jajko
07:55, rafal-szwaylik , FIT KUCHNIA
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 20 marca 2016

Wyjątkowo prosta w przygotowaniu pasta, które posłużyć może np. jako farsz do naleśników, pierogów, pasztecików i tak dalej...jednocześnie dietetyczna, pożywna i smaczna.

soczewica pasta

SKŁAD :

szklanka soczewicy zielonej ugotowanej lub z puszki

pół średniego pora

pół cebuli

pół pęczka natki pietruszki

kurkuma, kozieradka, kmin rzymski

sól, pieprz

sos sojowy do smaku

2 łyżki oleju lnianego

olej kokosowy

soczewica pasta

PRZYGOTOWANIE :

Cebulę i por siekamy dowolnie, by za chwilę podsmażyć je delikatnie na oleju kokosowym, pamiętać należy o nieprzypaleniu pora, ponieważ będzie gorzki.Pietruszkę siekamy drobniutko. Następnie wszystkie składniki wraz z ugotowaną soczewicą po ostygnięciu miksujemy do konsystencji pasty, doprawiamy przyprawami i olejem wg. gustu i gotowe.

 

...smacznego...


"...przyprawą potrawy jest głód..."

[ Cyceron II/I w. p.n.e. ]


 

Tagi: soczewica
12:33, rafal-szwaylik , FIT KUCHNIA
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 03 stycznia 2016

 pasta z łososiem

Skład:

 

Łosoś wędzony

Twaróg najlepiej chudy

Jogurt naturalny

Papryka czerwona

Papryczka chilli

Szczypiorek

Kiełki fasoli mung lub inne

Sól, pieprz

pasta z łososiem  

Przygotowanie :

 

Twaróg połączyć z posiekanymi dość drobno pozostałymi składnikami oraz jogurtem, doprawić do smaku. Wymieszać do uzyskania konsystencji pasty. Zamiast łososia użyć można tuńczyka z wody. Dobrze smakuje również z dodatkiem gotowanego jajka.

Polecam też  FIT PASTĘ JAJECZNĄ 

 

...smacznego...

 

„ na opakowaniu wędzonego łososia :

Skład : łosoś, sól, dym...”

[autor: nieznany]

 

 

 

Tagi: łosoś pasta
13:42, rafal-szwaylik , FIT KUCHNIA
Link Dodaj komentarz »

pasta jajeczna 

To wersja FIT tej znanej powszechnie pasty do pieczywa, ponieważ nie ma w niej majonezu. Można wzbogacić jej skład wędzonym łososiem, tuńczykiem z wody,awocado, papryką lub papryczką chilli. Podana wersja jest najbardziej klasyczna, a jedynym urozmaiceniem są kiełki.

 

Skład :

 

Jaja z chowu na wolnym wybiegu

Jogurt naturalny

Szczypiorek

Kiełki dowolnego rodzaju

Sól, pieprz

pasta jajeczna 

Przygotowanie :

 

Jaja najlepiej ugotować na parze, obrać, ostudzić, rozgnieść w miseczce i połączyć z pozostałymi składnikami, wymieszać do uzyskania konsystencji pasty. Doprawić do smaku.

...smacznego... 

Na­wet tak pros­ta czyn­ność jak go­towa­nie ja­jek wy­maga sku­pienia i uświado­mienia so­bie ro­li, jaką w życiu od­gry­wa czyn­nik cza­su [...].

[Arthur Conan Doyle]

 

13:10, rafal-szwaylik , FIT KUCHNIA
Link Dodaj komentarz »
sobota, 02 stycznia 2016

 

MENU WIGILIJNE 

 

Carpaccio z pieczonych buraków z serem feta i prażonymi pestkami dyni

Łosoś wędzony

Śledź w śmietanie wg receptury Babci Heleny

 

Karp smażony

Sałatka ziemniaczana / Kartoffelsalat

 

Groch z oliwą

Paszteciki francuskie z barszczem

 

Kompot z suszu

 

Mix ciast makowych

pieczone buraki SAŁATKA Z PIECZONYCH BURAKÓW

łosoś

...

śledzik w śmietanie

Śledź w śmietanie Babci Heleny

karp

...

kartoffelsalat

Kartoffelsalat

groch

...

paszteciki

...

kompot z suszu

...

...


Tagi: wigilia
10:21, rafal-szwaylik , FOTO, FOTORELACJE
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 29 grudnia 2015

roladka z łososiem

Na śniadanie, lunch , jako przystawka , przekąska, dodatek i tak dalej...bardzo lekka , dietetyczna oraz fit...

 

Skład :

 

Sałata lodowa

Łosoś wędzony

Awokado

Ostra papryczka

Pomidor

Natka pietruszki

Jogurt naturalny

Pieprz cayene

Curry

Sól – odrobina

Skondensowany ocet balsamiczny

 

fit przekąska 

Przygotowanie :

 

Jogurt mieszamy z przyprawami, pozostałe składniki kroimy w drobną kostkę . Jogurtowym sosem smarujemy cienko liście sałaty i nakładamy pozostałe składniki. Teraz zawijamy wszystko w sałatę jak gołąbek lub jak kotlet devolay albo jak klasyczną roladę. Aby całość dobrze się skleiła a smaki przegryzły się ze sobą, sałata zaś lekko zmiękła, zawijamy powstałą roladę w folię aluminiową , tworząc coś na kształt cukierka, który wkładamy do lodówki na około godzinkę. Po wyjęciu kroimy i dekorujemy skondensowanym octem balsamicznym.

 

Dobrze wypić do tej przekąski krem brokułowy

 

...smacznego...

 

 

roladka z łososiem 

 

 

Tagi: łosoś
20:49, rafal-szwaylik , FIT KUCHNIA
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 13 grudnia 2015

 Danie w kategorii fit , połączenie świeżych warzyw z serami i dojrzewającą szynką. Sałatka do której można dodać jeszcze zupełnie inna konfigurację warzywną np. ogórek , rzodkiewka, kiełki różnego rodzaju, inne sałaty, zamiast szynki np. stek z polędwicy wołowej cieniutko pokrojony lub filet z kaczki tak jak TUTAJ, lub zwyczajnie pierś z kurczęcia gotowaną na parze. Można zabrać do pracy, do tramwaju , na łąkę, do lasu, lub pożreć w domu przy świecach wieczorem z tzw. lampką wina.

sałatka fit 

...a teraz do rzeczy...

 

Skład :

 

Sałata masłowa

Pomidor

Cebula szalotka

Szparagi konserwowe

Oliwki zielone

Parmezan

Ser typu Lazur

Szynka szwardzwaldzska

Skondensowany ocet balsamiczny  Balsamico

Sól, pieprz wg. uznania

 

Przygotowanie :

 Sałatę myjemy dokładnie, a potem osuszamy np. ręcznikiem papierowym. Pomidory i cebulkę kroimy dowolnie, ja kroję dość grubo , by było widać owe składniki w sałatce i nie zrobiła się tzw. maź po wymieszaniu.

 

Oliwki zawsze w całości.

 

Szparagi wyjmujemy z puszki i odcedzamy na sitku – mogą to być szparagi świeże , jak najbardziej, w sezonie, białe lub zielone najlepiej lubię. Trzeba je jednak wcześnie ugotować.

 

Ser Lazur , może być w dowolnym kolorze , żółty, niebieski – kroimy w miarę cienko – dodajemy go do sałatki  w wersji wegetariańskiej.

 

Parmezan – dodajemy do obu wersji, można kupić w kawałku, lub tarty, ja kupiłem w postaci tartej ale na większe wiórki, we własnym zakresie można to zrobić np. pomocy obieraczki do warzyw lub na tarce do mizerii. Raczej nie polecam tartego parmezanu, tak jak np. do pizzy. Konsystencja tego sera musi być wyczuwalna i fajnie jest go sobie pogryźć, by poczuć jego smak.

 

Szyneczka może być parmeńska– koniecznie pokrojona w bardzo cienkie plastry – owijamy ją delikatnie szparagi.

 

Całość wg. mnie wymaga jedynie dodania pieprzu ponieważ Lazur, parmezan i szynka są dostatecznie słone, by zaspokoić nasze solne zapotrzebowanie w zakresie smaku, dochodzi do tego jeszcze smak octu balsamicznego , ciekawie jest użyć jego pomarańczowej odmiany – lekko polewamy nim wcześniej ułożone na talerzu składniki.

 

Skonsumować to można z grzankami lub chlebkiem z ziaren , który przygotowywałem TUTAJ.

 

Jak wspomniałem wcześniej to bardzo uniwersalna propozycja , bo można ją potraktować na dwojako, wegetariańsko i niewegetariańsko , bo z szynką. W postaci mniejszej porcji może służyć jako przystawka , w większej ilości jako propozycja na lunch, ale również na kolację przy świecach, śniadaniowe menu także nie pogardzi taką pozycją w swoim składzie .

Kot spoglądał wciąż na ser pod kloszem. Na­deszła woj­na. Roz­biła klosz. Gos­po­darze mieli te­raz in­ne zmar­twienia, a kot się ucieszył. 

[Raymond Radiguet]


..smacznego...

13:07, rafal-szwaylik , FIT KUCHNIA
Link Dodaj komentarz »
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 11
| < Październik 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
Zakładki:
AKTUALNOŚCi
DESEROWO
DODATKI TRADYCYJNE
FIT KUCHNIA
FOTO, FOTORELACJE
M I Ę S O
MAKARONY
PIZZA I DODATKI
RYBY I OWOCE MORZA
SAŁATKI
SPECJAL RECEPTURE
ŚNIADANIOWO
WEGETARIAŃSKIE RECEPTURY
WYPIEKI MARYSI
Z U P Y
Przepisy Kulinarne z najlepszych kulinarnych blogów
kalendarze na bloga

Fundacja

KLIKNIJ W BANNER NAKARM DZIECKO

Nie Bądź Obojętny

trwa inicjalizacja, prosze czekac...darmowe próbki
Durszlak.pl Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów
zBLOGowani.pl